maandag 24 juli 2017

Dag 6: Mekong Delta - Tan Phong; sampans, fietsen en workshops

Na het afscheid van onze gastvrouwen in de homestay gingen we weer met onze gids H. aan boord van "onze" sampan en voeren naar de grote rivier, waarschijnlijk om Tan Phong heen . Het zijn echt niet alleen eenvoudige en traditionele woningen die je ziet. Moderne en ruime huizen op een flink stuk grond waren - in ieder geval hier - ook ruimschoots te vinden.

Een tempel, een kerk, een markt......

Bouwvakkers at work. Daar komt geen hijskraan of vorkheftruck aan te pas. Alles is mankracht.

Een boot voor het vervoer van rijst:

De fietsen stonden niet voor niets klaar op onze boot. In ons programma stond een fietstocht op Tan Phong, hetzelfde eiland waar we overnacht hadden. Als je in de Mekong op sleeptouw wordt genomen, raak je ieder gevoel voor richting kwijt.Vermoedelijk hebben we een rondje om Tan Phong heen gevaren en zijn we op de oever ergens tegenover Cai Be afgezet met de fietsen. In ieder geval was het een mooi en fleurig eiland, waar de paden, de huizen en tuinen allemaal wat chiquer en beter verzorgd waren dan op het eiland waar we gisteren waren. Er is hier veel fruitteelt. Desgevraagd vertelde H. dat jonge mensen, die het goed voor elkaar hebben, hier werken en wonen met hun ouders of dat ze de woning voor permanente bewoning voor de ouders hebben gebouwd, terwijl ze zelf werken en wonen in Saigon. In dat geval komen ze alleen het weekend naar hun Mekong huis. De zorg voor de ouders blijft in alle varianten nog altijd gewoonte.

Fruitteelt is een belangrijke inkomstenbron. Op een brug hebben we een tijdje staan kijken naar de bedrijvigheid op een van de rivieren die ons pad kruiste.

Een eindje verderop stapten we af voor een workshop. Overal langs de oevers hadden we de drijvende massa's waterhyacinten gezien. Nadat de lange stengels van deze waterplanten gedroogd zijn, is het heel taai en soepel materiaal om kleine mandjes, armbandjes en dat soort dingen mee te vlechten. Terwijl haar dochtertjes er gezellig bij kwamen zitten, demonstreerde deze mandenmaakster hoe bedreven ze daarin was.

Aan een andere kant van het gebouw maakte deze oude dame de dakdelen van kokospalmblad, die voor de traditionele huizen worden gemaakt. Ze is 84 maar ongehuwd kinderloos en moet dus nog steeds werken om in haar levensonderhoud te voorzien. Lange dagen hard werk voor weinig geld.

Een prachtige vrouw!

Het stralende wit van deze katholieke kerk schittert je van verre tegemoet. Een vrolijke groet van de dames die hier juist vertrokken.

Onze volgende stop betrof een rijstwafelwerkplaats. Anders dan we gisteren hadden gezien werden deze wafels in een ietwat geoliede pan gebakken. Een dun deegmengsel werd vanuit een busje met een geperforeerd deksel in de pan verspreid en kort gebakken. Dat levert ragdunne spinnewebachtige rijstwafels op. Ze worden ter plekke verpakt. Een dun dak en dunne wanden onder de hete zon, hete pannen met olie en dat gedurende een lange werkdag: iedere keer weer treffen we hier arbeidsomstandigheden aan die in het westen al lang niet meer denkbaar zijn. En iedereen blijft maar vriendelijk tegen ons en vrolijk lachen om de grappen en grollen van onze jolige gids.

Na onze fietstocht was het niet ver varen naar onze volgende excursie. We stapten samen met enkele toeristen van een andere boot over op een roeiboot om wat kleinere rivierarmen te verkennen. Deze roeiboten met lange kruiselingse roeistokken worden veelal door vrouwen bemand. Het was een korte beleving van de Mekong "van binnen uit" als het ware.

Ook voor het huishouden is het water van de Mekong van belang: groenten en kleding wordt erin gewassen. En ook voor consumptie toepassingen: het rivierwater wordt een dag in een grote aardewerk vaas opgeslagen om metalen te laten bezinken, voordat het gekookt en gebruikt wordt.

Na het uitstapje met de roeiboot kwamen we aan het laatste stukje van onze toer met de sampan. Na een kort tochtje werden we afgezet bij de Mekong Eyes, waarop we tot de volgende middag ons verblijf in de Mekong Delta zouden voortzetten. H. was de afgelopen dagen een enthousiaste en goedgemutste gids voor ons geweest, van wie we al veel geleerd hebben over het dagelijks leven, de economische omstandigheden, de verschillende religieuze richtingen en een stukje geschiedenis van Vietnam. We namen dan ook hartelijk afscheid van onze jonge en vrolijke gids.