dinsdag 25 juli 2017

Dag 5: naar de Mekong Delta en op de fiets

Deze dag vertrokken we uit Saigon voor een verblijf van twee dagen in de Mekong Delta.
Rond 8 uur hadden we met onze gids afgesproken en een uur later reden we door het landelijke gebied ten zuiden van HCMC: land- en tuinbouw, rijstvelden met veel grafmonumenten en een enkele waterbuffel, palmen, aardige huizen, bedrijvige dorpjes.

Om 9.30 stopten we bij Mekong Rest Stop in My Tho: toiletten, restaurants en congrescentrum in een mooi aangelegd park, waar we genietend van de lotusbloemen, waterlelies, orchideeen, bananenbomen,  kokospalmen, zilverreigers en ander schoons even de benen konden strekken. Het is een zeer druk bezochte pleisterplaats, met name de toiletten! Daarna reden we weer anderhalf uur verder naar de omgeving van Vinh Long.

In Cai Thia hebben we afscheid genomen van onze chauffeur, terwijl wij met onze bagage en gids aan boord van de sampan stapten, waarmee we tot de volgende middag onderweg zouden zijn. Dat zou met onderbrekingen gepaard gaan, want er stonden twee fietstochten en verschillende bezoeken aan lokale bedrijven en een overnachting in een homestay op het programma.
Na een kwartiertje stapten we al samen met de fietsen van boord, maar voordat we op de pedalen gingen, bezochten we een rijstwafelfabriekje. Fabriek is het woord dat H., onze gids meestal bezigde, maar over het algemeen ging het dan om vormen van huisnijverheid of kleine bedrijven.

Deze twee ontzettend lieve dames demonstreerden hoe op een speciale oven dun rijstpapier gemaakt wordt. Had ik wel goed opgelet? Want toen waren wij aan de beurt!
Een lepel dun beslag wordt over het doek gegoten,  dit stolt meteen op de hete ondergrond, deksel erop, seconden tellen en dan het lastigste: de dunne slappe deeglap netjes met een spatel op een bamboestok rollen en dan ook weer netjes ervan af spreiden op een lange bamboemat. Onze producten waren goed voor een gulle lach, maar niet zo geschikt voor de verkoop, vrees ik.

De flinterdunne rijstwafels worden op de grote bamboematten in de zon gedroogd. Ze worden ook wel met sesamzaadjes gemaakt en ze smaakten heerlijk bij een kopje thee. Ik heb verzuimd om van alle dips en dressings die we op onze reis geproefd hebben, de ingrediënten te noteren, maar laat ik vermelden dat het erg lekker en verkwikkend was. En wat een prachtige, lieve vrouwen!

We zouden nog heel wat kippen - met hun kuikens - zien rondscharrelen, overal waar we kwamen in Vietnam. Ieder erf heeft ook zijn eigen kruiden- en groentehoekje, hoe bescheiden ook. In de Mekongdelta is de fruitteelt sowieso een van de voornaamste inkomstenbronnen. H. liet zien hoe het fruit - dit is geloof ik een soort appel - beschermd wordt tegen aantasting.

Helm op voor de veiligheid tegen lage boomtakken en wat dies meer zij en we stapten op de fiets.

Het was fijn om actief (heel rustig) bezig te zijn en erg leuk om op die manier te ervaren hoe mensen hier leven en werken.

Een dorpje aan de overkant. Kinderen komen uit school. Er zijn verschillende kleuren schooluniformen naar gelang de leeftijd en ook de schooltijden zijn verschillend: voor de jongsten in de ochtend van 7.00 tot 11.30 uur en de oudere basisscholieren zijn 's middags aan de beurt.

Op de eilanden zijn fietsen en motorbikes het enige vervoermiddel, verder gaat alle vervoer over water. Deze meneer was zo vriendelijk voor een foto te stoppen.

Durian
Papaya
Durian's kunnen hier ongekende proporties aannemen. Het mag dan als stinkfruit bekend staan, de meeste mensen hier zijn gek op het vruchtvlees.

We stopten bij een aardig huis, waar we een demonstratie en proeverij kregen van deegkoeken en -rollen die in olie worden gebakken.Ze deden mij een beetje aan donuts denken.

Op de fiets verder door dit fruitrijke land met zijn vriendelijke bevolking.

Voor het eerst dat we bananenbloemen zagen. Onder de bloeiwijze van de mangoboom.

Terug bij de sampan werden we vrolijk begroet door de bootsman en onze gastvrouw, die voorbereidingen trof voor de lunch. Het vervolg van onze tocht over water in het volgende blog.